Elever och vårdnadshavare
Här hittar du viktig elevinformation
Ansökningar om
Inackorderingstillägg, Studiestipendium,
Busskort och våra Datoravtal finns på en extern e-tjänst.
Obs! Ansökningarna görs via Vilhemina kommuns e-tjänst, men gäller oavsett vilken ort du studerar på.
Inackorderingstillägg – söks av alla årskurser
Elever som studerar på ett nationellt program vid kommunal gymnasieskola i Västerbottens län har rätt till inackorderingstillägg. Detta gäller även elever som studerar på riksrekryterande gymnasieutbildningar.
Studiestipendium – söks av årskus 1 och 2
När du studerar inom Södra Lapplands gymnasieförbund har du rätt att söka studiestipendium som betalas ut september-maj. Denna ansökan kan både göras utav eleven och av vårdnadshavaren (för eleven i fråga).
Ansökan för höstterminen görs senast 15 september och inför vårterminen senast 15 februari. Studiestipendiet kan beviljas upp till en månad retroaktivt.
OBS! Studiestipendium måste sökas för varje läsår.
Bussavtal – söks av dig som börjar årskurs 1
Denna ansökan kan både göras utav eleven och av vårdnadshavaren (för eleven i fråga). Notera att du inte kan få både busskort och inackorderingstillägg.
Datoravtal – skrivs på av dig som börjar årskurs 1
Södra Lapplands Gymnasieförbund lånar ut personliga elevdatorer för undervisningssyfte. För att få datorn måste du som förälder eller myndig elev skriva på en datoröverenskommelse.
Har du frågor?
Quiculum
Vi använder det administrativa systemet Quiculum. Där samlar vi viktig information så som scheman, bedömningar och betyg.
Det är även i Quiculum du anmäler frånvaro.
Hantering av klagomål
Här hittar du viktig information om hur klagomål hanteras.
- Om du är missnöjd och vill klaga på något ska det i första hand hanteras av personal eller lärare på den enhet som berörs av klagomålet. Du hittar kontaktinformation till våra olika skolenheter här på vår hemsida. Du kan även lämna klagomål anonymt.
- Om inte klagomålet kan redas ut enligt punkt 1 eller om du inte blir nöjd med hur klagomålet har hanterats kan du vända dig till rektor.Rektor är alltid ansvarig för vad som händer på sin enhet och gör en genomgång av ärendet för att bedöma vilka åtgärder som behöver vidtas.
- Om klagomålet inte reds ut av rektor eller om du inte är nöjd med hur klagomålet hanterats kan du vända till förbundschef för en ny bedömning.
- Är du missnöjd över hur förbundet hanterarskolfrågorenligt Skollagen eller de olika skolförordningarna finns det olika instanser att vända sig till. Skolinspektionen, Skolväsendets överklagandenämnd eller Förvaltningsrätten prövar olika typer av beslut. Gemensamt för den här typen av överklaganden är att de måste komma in senast tre veckor efter att det aktuella beslutet har fattats. Vill du överklaga något beslut kan du vända dig till förbundets huvudadministratör eller respektive skolas expedition för att få vägledning och hjälp.